Akdeniz: Dünya devriminin yeni havzası!

The Mediterranean: new basin of world revolution!

البحر الأبيض: الحوض الجديد للثورة العالمية

مدیترانه: حوزه جدید انقلاب جهانی

Il Mediterraneo: nuovo bacino della rivoluzione mondiale!

Μεσόγειος: Νέα λεκάνη της παγκόσμιας επανάστασης!

Derya Sıpî: Deşta nû a şoreşa cihânê

Միջերկրական ծով: նոր ավազանում համաշխարհային հեղափոխության.

El Mediterráneo: Nueva cuenca de la revolución mundial!

La Méditerranée: nouveau bassin la révolution mondiale!

Mediterrâneo: bacia nova da revolução mundial!

Rakovski-Keskuksen kannanotto NATO-Venäjä-Ukraina -kriisiin

Internationalistinen sosialistikeskus ”Kristian Rakovski”/Rakovski-keskus/RedMed, 13.2.2022

Lopettakaa NATO:n aggressio ja uhka Venäjän kansoja kohtaan!

Loppu kapitalismin restauraatiolla Venäjällä!

Turkki, Kreikka ja Ranska ulos NATO:sta!

NATO-maitten työläiset, tuhotkaa NATO!

Yli kuukauden koko maailma on ollut järkyttynyt Venäjän ja Ukrainan välisen sodan mahdollisuudesta. Missä hysteriassa läntinen media elääkään! Skenaariot vaihtelevat, mutta kaikkia maustavat yhteydet tuomiopäivään: Venäjän aloittama täysi kybersota naapuriaan vastaan, tai Venäjän hyökkäys ja Ukrainan miehitys, ja jopa miehitys ja hallinnon vaihto Venäjän kätyreihin.

Jopa Ukrainan presidentti Volodymir Zelensky, Ukrainan ulkoministeri ja ukrainalainen media ihmettelevät länsimedian hysteriaa. Verrattaessa nykytilannetta näitten kahden maan väliseen kitkaan sitten Maidanin tapahtumien 2014, kaikki näistä toteavat selkeästi, ettei sodan riski ole nyt sen suurempi. Siksipä on sallittua kysyä lietsovatko NATO-liittolaiset sotaa Venäjän ja Ukrainan välillä, jotta voisivat ahdistaa Venäjän nurkkaan ja rangaista sitä lisää uusilla toimilla.

Maailma todistaa NATO:n aggressiota, ei Venäjän!

Todistamme ensimmäisen luokan silmänkääntötemppua. Ainoa todellinen todistuskappale imperialismin hallitsemille maille lojaalin länsimedian esittämälle tilanteelle on se, että 100 000 tai enemmän sotilaita tankkeineen, tykistöä, panssaroituja autoja ja muuta sotilasvarustusta on kerääntynyt eri kohtiin Venäjän ja Ukrainan rajaa. On myös totta, että Valko-Venäjä -odotetusti- on konfliktissa Venäjän puolella. Näitä seikkoja lukuun ottamatta puhdas totuus on salattu hyväuskoisilta: mitä silmänkääntäjän temppua tässä todistetaankaan!

Ei sanaakaan siitä, kuinka NATO on laajentunut itään Neuvostoliiton 1991 hajoamisen jälkeen, uhaten yhä enemmän Venäjän federaatiota, joka on Neuvostoliiton pääasiallinen perijä Kokonaista 13 maata on liittynyt NATO:on tuon kohtalokkaan tapahtuman jälkeen: Tšekki, Puola, Unkari (1999), Viro, Latvia, Liettua, Slovakia, Romania, Bulgaria, Slovenia (2004), Albania, Kroatia (2009) ja Montenegro (2017). Kun saarto lännestä on nyt valmis, on aika jatkaa sitä etelästä: Ukraina, Georgia, Moldova ja mahdollisesti Azerbaidžan ovat jo esittäneet halukkuutensa jäsenyyteen. Operaatio kuitenkin polkee paikallaan idässä, missä Keski-Aasian maat ainakin toistaiseksi pitäytyvät voimakkaan naapurinsa Venäjän rinnalla, huomioiden samalla toisen jättinaapurinsa Kiinan edut.

Ukraina on Naton koko Venäjä-aggression keihäänkärki. Se on entisistä Neuvostoliiton maista ja jopa kaikista Venäjän naapureista herkin. Nämä kaksi maata sekä Valko-Venäjä ovat eläneet maantieteellisinä, kielellisinä, kulttuurisina ja uskonnollisina veljeksinä vuosisatoja. Sen lisäksi Ukraina on ainut edellä mainituista 13 maasta, jolla on pitkä raja Venäjän kanssa, ja jonka väkilukua voi verrata Venäjän vastaavaan (45 miljoonaa verrattuna 145 miljoonaan, kun Latvia ja Viro, jotka ovat näistä ainoat muut Venäjän naapurit, ovat pikkuruisia).

Ukrainan liittyminen NATO:on aloittaisi välittömästi ydinaseitten sijoittamisen suunnittelun Ukrainan maaperälle. Maailmalla on oltava selkeä käsitys siitä mitä tämä tarkoittaa: se tarkoittaa sitä, että ydinohjus voi osua Moskovaan muutamassa minuutissa. Toisin sanoen, siinä tilanteessa ladattua asetta pidetään Venäjän ohimoa vasten.

NATO: imperialistinen sotakone

NATO perustettiin 1949 imperialismin välineeksi niin kutsuttua ”itäblokkia” vastaan. Ranska oli perustajajäsen. Kaksi maatamme, Kreikka ja Turkki, liittyivät tasan 70 vuotta sitten helmikuussa 1952. Suomi, jolla oli erityiset historialliset siteet Venäjään, pysyi liittoutumattomana, mutta nyt se on yhdessä Ruotsin kanssa pakotettu anomaan jäsenyyttä NATO:n seuraavaan kesäkuiseen huippukokoukseen asti.

Koko kylmän sodan ajan NATO toimi yhteisenä sotilaskoneistona, jonka tavoitteena oli keinolla millä hyvänsä tehdä loppu työläisten valtioista Neuvostoliitossa ja sen liittolaisissa Varsovan liitossa. Kun työläisten valtiot Itä-Euroopassa ja Neuvostoliitossa sortuivat, Varsovan liitto lakkautettiin, mutta ei NATO: a. NATO rakentui uudelleen ja sisällytti uuteen suuntautumiseensa kaikenlaisia uusia tehtäviä, jotka voi tiivistää vain pyrkimyksenä imperialistisen vallan ylläpitämiseen maapallon joka kolkassa.

Se, että NATO ei pitäydy vain niissä uhkissa, jotka se näkee ”vapaan maailman” vihollisina, vaan turvautuu kokonaisvaltaisueen tuhoamiseen, käy selväksi NATO:n ensimmäisestä sodasta, jota se kävi Afganistanissa (2001–2021). Tällöin sadat tuhannet afgaanit, sekä sotilaat että siviilit, maksoivat kuolemallaan New Yorkin Kaksoistornien ja Pentagonin 9/11 uhrit. Tähän sisältyi ihmisjoukkojen teurastaminen häissä, hautajaisissa, kouluissa ja toreilla. Kaikki ”puhtaasti” ”älypommeilla”, kuten jokaisessa sodassa, jota imperialismi on käynyt Persianlahden sodasta 1991 alkaen.

Tämä imperialistinen sotakone on se, joka tulevaisuudessa uhkaa ihmiskunnan tulevaisuutta Euroopassa ja Aasiassa ja ehkä myös muilla mantereilla. Tätä vastaan maailman kaikkien työläisten järjestöjen, ammattiliittojen ja puolueitten tulisi taistella, käsi kädessä imperialismin vastaisten ja alistettujen kansanliikkeitten kanssa. Tätä vallankumouksellisten marxistien ja niitten puolueitten, joitten tavoitteena on johtaa kansainvälisen proletariaatin etujoukkoa vallankumouksessa tulisi pitää päävihollisenaan.

Imperilaismin tekopyhyys

Koko imperialistivaltojen ja niiden median väite, että jokaisella kansalla on oikeus tehdä yhteistyötä minkä tahansa haluamansa maan ja järjestön kanssa, millä perustellaan Ukrainan (ja tulevaisuudessa Georgian ja muitten) liittämistä NATO:on, on häpeämättömän tekopyhä. USA määritteli miltei kaksi vuosisataa sitten Monroen opin, joka käytännössä julisti läntisen pallonpuoliskon USA:n metsästysmaaksi. Kuten useat merkkihenkilöt aivan viime vuosina ovat selittäneet, Monroen oppi on yhä käytössä. Yhdysvallat esimerkiksi pitää yhä voimassa mitä ankarinta Kuuban kauppasaartoa. Amerikka tietenkin perustelisi kauppasaartoa demokratialla, mutta se on miltei yksin todistellessan maailmalle, että se on kauppasaarron todellinen syy. Viime vuonna kokonaiset 184 maata (mukaan lukien Yhdysvaltojen parhaimmat imperialistiliittolaiset, jopa Iso-Britannia) äänesti YK:n yleiskukouksessa kauppasaarron lakkauttamisen puolesta. Vain kaksi maata äänesti esitystä vastaan: Yhdysvallat ja Israel. On mielenkiintoista tietää Ukrainan ”demokraattisen” hallinnon kanta, joka oli yksi kolmesta tyhjää äänestäneestä maasta!

Bidenin hallinto, jota on kehuttu ”demokraattisuudestaan”, ei lakkauttanut kauppasaartoa, vaan jopa tiukensi sitä. Hallinto myös tunnustaa Venezuelan presidentiksi julistautuneen Juan Guaidón Nicolás Maduron sijaan, ja näin auttaa ja tukee tämän roistopoliitikon Venezuelan kansan ryöstöä. Joten Monroen oppi elää ja voi hyvin!

Kuuban ohjuskriisi 1962 oli itse asiassa miltei identtinen nykyisen Ukrainan kriisin kokonaisluonteen kanssa. Yhdysvallat Kennedyn johdolla torjui ydinaseitten sijoittamisen saarelle 150 kilometrin päähän mantereelta ja uhkasi Kuubaa sotilassaarrolla, saarelle matkalla olleitten sota-alusten karkottamisella ja lopulta sodalla ja miehityksellä. Osat ovat nyt vaihtuneet, kun Yhdysvallat kieltäytyy suostumasta miltei samaan vaatimukseen, jota Venäjä ajaa Ukrainan kohdalla paljon lempeämmin vastatoimin.

Venäjä tarvitsee kapitalismin restauraation kukistamista

Kansaivälisen työväenluokan ja sen etujoukon ei tulisi säilyä neutraalina imperialistisen aggression edessä, vaan taistella sen lyömiseksi, tukematta kapitalismin reestauroijia, oligarkeja tai bonaparteja. Työnväenluokan on osoitettava käytännön solidaarisuutta massojen poliittiseksi mobilisoinniksi, jotta imperialismi kukistettaisiin näissä maissa. Jotta imperialismin vastustus olisi voittoisaa, sen ei pidä jäädä hallitsevaa eliittiä palvelevan sokean nationalismin ansaan. Sen sijaan sen tulee muodostua pysyväksi asiaintilaksi, kunnes imperialismiin ja kolonisaatioon johtava kapitalistinen elvytysprosessi on kukistunut, kunnes oligarkien [omaisuus] on pakkolunastettu ja talous uudelleenrakennettu työläisten kontrollin alla. Kaikki valta on aidoilla neuvostoilla ilman nyrokratiaa, työläisillä täysi demokratia, ja kaikkia vallankumouksellisia ja vapautusliikkeitä tukeva internationalistinen tukijärjestelmä aktiivinen.

Ulos NATOsta! NATO ulos maailmasta!

Kun puolueemme ja järjestömme kolmesta NATO-maasta, Turkista, Kreikasta ja Ranskasta, kumoavat NATO:n väitteet. Imperialistinen blokki on syyllinen tähän kriisiin ja maailmanlaajuiseen sodanuhkaan (mukaan lukien tämän vuosisadan kolmannella vuosikymmenellä paisunut uhka Kiinalle), sitä ei tehdä abstraktisti. Maamme ovat perusosia NATO:ssa, tuossa imperialismin suuressa vanhoillisessa sotakoneistossa. Mikäli tulee sota, se merkitsee, että porvarihallintomme ovat pakotettuja tähän imperialismin sotaan maapallon herruudesta.

Marssimme Leninin jalanjäljissä, joka kieltäytyi lähettämästä työläisiä ja maatyöläisiä kuolemaan imperialististen päämäärien taistelukentillä, vaan kutsui sosialistiseen vallankumoukseen, jotta sota iäksi loppuisi. Marssimme Rosa Luxemburgin saksalaisen vallankumoustoverin Karl Liebknechtin jalanjäljissä, joka julisti ”päävihollisen” olevan kotirintamalla. Me emme taistele NATO:n sotaa. Me päätämme tehdä kaikkemme, mikä vain on inhimillisesti mahdollista, jotta maamme eroaisivat NATO:sta, ja Suomen tapauksessa, jotta se ei liittyisi imperialistiseen sotakoneistoon. Mikäli tämä toteutuu (erityisesti Kreikan ja Turkin painoarvon takia), se epäilemättä tuhoaisi NATO:n niin kutsutun itäisen rintaman juuri ratkaisevalla hetkellä. Mutta emme tyydy vain irrottamaan maitamme konfliktista. Olemme internationalistisia proletaareja. Tulemme tekemään parhaamme, jotta emme ainoastaan irrota maitamme NATO:sta, vaan myös teemme yhteistyötä näitten maitten kaikkien työläisten puolueitten ja järjestöjen kanssa, jotta voimme kaataa tämän hurjan sotakoneiston.

Imperialismi, näpit irti Ukrainasta!

Ei Ukrainan liittämistä NATO:on! Ei enää NATO:n levittäytymistä itään, länteen, pohjoiseen tai etelään!

Ranska, Kreikka ja Turkki ulos NATO:sta!

Ei imperialistisia sota-aluksia Mustallemerelle! Ei kauttakulkua imperialistisille sota-aluksille yhteisen Egeanmeren kautta!

Ei penniäkään, eikä sotilastakaan NATO:n operaatioihin! Kauppasaarto asekaupoille Ukrainaan, erityisesti droonien viennille Turkista!

Nato-maitten työläiset, tehkää töitä NATO:n tuhoamiseksi!

Mikäli tulee sota, tehkää töitä imperialismin kukistamiseksi!

Työläisten todellinen vihollinen on kotirintamalla!